De overgang naar elektrische auto’s lijkt op een moeizame processie van Echternach. Ondanks de kritiek op de beperkte actieradius en hoge prijs, was de hoop dat de tweedehandsmarkt deze auto’s sneller zou omarmen, vooral vanwege de lagere prijzen. Maar die verwachting wordt niet ingelost. Uit onderzoek van De Tijd/L’Écho blijkt dat leasemaatschappijen, die massaal elektrische voertuigen aanschaffen vanwege de gunstige fiscale voordelen voor bedrijven, nu met hun auto’s blijven zitten.
Volgens De Tijd/L’Écho, die zich baseert op een studie van het tweedehandsspecialist Indicata, maken geëlektrificeerde voertuigen 8% uit van de tweedehandsmarkt in België. Maar slechts 6% van de verkochte voorraad is volledig elektrisch. Deze zwakke vraag naar elektrische auto’s heeft geleid tot een daling van de verkoopprijzen met 30% sinds begin dit jaar. Het bedrijf verwacht dat deze trend zich in 2025 zal voortzetten. Erger nog: de prijsdalingen zullen zich mogelijk verderzetten.
Probleem voor leasebedrijven
Twee jaar geleden waren klanten nog bereid bijna de nieuwprijs te betalen voor een tweedehands elektrische auto, maar die tijd is voorbij. Deze ommezwaai vormt een groot probleem voor leasemaatschappijen, die hun restwaarden zien kelderen. Dit terwijl deze restwaarde cruciaal is voor de prijsbepaling van leasecontracten. Waar doorgaans wordt aangenomen dat een elektrische auto na een leaseperiode nog 40% van de oorspronkelijke waarde behoudt, blijkt de realiteit een stuk minder rooskleurig te zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Particulieren blijven terughoudend bij de aankoop van een tweedehands elektrische auto, en dat heeft alles te maken met de prijs. Consumenten geven zelden meer dan 25.000 euro uit aan een voertuig, waardoor leasemaatschappijen worden gedwongen de lage restwaarde van hun elektrische auto’s door te rekenen in nieuwe leasecontracten. Het gevolg? De maandelijkse leasetarieven stijgen fors, wat het huidige businessmodel van leasemaatschappijen onder druk zet.
Geen alternatieven?
Er was een tijd dat leasemaatschappijen hun gebruikte auto’s moeiteloos kwijt konden op buitenlandse markten zoals Zuid-Europa (Portugal), Oost-Europa (Polen) en zelfs Afrika. Benzine- en dieselmodellen vonden daar snel een nieuwe eigenaar. Maar met elektrische auto’s ligt dat anders. De vraag in deze regio’s is nagenoeg afwezig, waardoor de voertuigen nu massaal op parkeerplaatsen blijven staan.
Momenteel zitten leasemaatschappijen met een serieus probleem dat niet snel lijkt te verdwijnen zolang de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s niet op gang komt. Om te voorkomen dat de maandelijkse leaseprijzen de pan uit rijzen, bieden ze nu langere contracten aan — tot wel acht jaar, aldus De Tijd/L’Écho. Sommige spelers kiezen zelfs voor een nieuwe strategie: in plaats van de auto’s te verkopen na het einde van het leasecontract, worden ze hergebruikt als tweedehands leaseauto’s.
De vraag is echter of bedrijven — en vooral hun werknemers — hier wel in mee willen gaan. Voor veel werknemers is een bedrijfswagen immers een statussymbool. Het idee dat ze hun auto pas om de vijf à zes jaar mogen inruilen, zou weleens op weerstand kunnen stuiten. Toch valt te betwijfelen of er veel keus is. In een wereld met eindige grondstoffen, lijkt zo’n circulair model eerder een noodzakelijke dan een vrijwillige stap.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be